Wat zijn blessures?

Een blessure is een lichamelijk letsel die men door het beoefenen van sport, hobby, vrije tijd of tijdens het werk heeft gekregen. Dus bewegingen in het algemeen, kunnen aanleiding geven tot het oplopen van blessures.

Ook zijn materiaal en accommodatie veroorzakers van Blessures. Maar ook omstandigheden kunnen een rol spelen, bijvoorbeeld zwemmen bij slecht weer, niet over aangelegde banen skiën, ongetraind moeilijke passages opzoeken bij klimmen, enz.

De verhuizing is achter de rug !!

De verhuizing van de fysiotherapie van de Sint Pieterskade naar de Parkweg is achter de rug. Het heeft even geduurd, maar we zijn weer helemaal operationeel. Bedankt voor uw steun en begrip. We gaan weer met veel enthousiasme aan het werk. De praktijk op de Burg. Ceulenstraat is nog steeds operationeel om het grote aanbod van patiënten te kunnen verwerken.

De beste polissen voor fysiotherapie

De basisverzekering (BV) in Nederland is verplicht, een aanvullende verzekering (AV) niet. Overleg met uw fysiotherapeut of arts hoeveel behandelingen u denkt nodig te hebben. Hoe meer behandelingen hoe hoger de premie. Er zijn goedkopere aanvullende verzekeringen die ook het aantal behandelingen vergoeden, maar bij deze verzekeringen kun je niet zelf kiezen naar welke fysiotherapeut wilt gaan en loop je de kans dat de zorgverzekeraar je eerst medisch wilt laten keuren voordat hij accepteert.

Verzekeraar: aanvullende verzekering (AV): Premie BV+AV : max aantal behandelingen

UMC Zorgverzekering: …..ExtraZorg 3……€ 161,11……..32 behandelingen
Menzis………………ExtraVerzorgd 3……….€ 174,95……32 behandelingen
Nationale Nederlanden…….Comfort……….€ 195,13…36 behandelingen
IZA………..ExtraZorg 3…………….€ 224,74………………….42 behandelingen
Nationale Nederlanden……Compleet…..€ 154,13……27 behandelingen
DSW………………….AV Top………………..€ 156,50……………..27 behandelingen
InTwente…………….AV Top…………….€ 156,50……………..27 behandelingen
Ohra……………Sterk……………………..€ 123,85…………………. 9 behandelingen
DSW………………AV Compact……€ 125,75…………………… 9 behandelingen
InTwente…………..AV Compact……….€ 125,75…………….. 9 behandelingen

Als je van verzekering wilt veranderen dan moet je je oude verzekering voor 31 december stopzetten. Voor 31 januari 2020 moet je een nieuwe verzekering hebben afgesloten. Bij de basisverzekering heb je een eigen risico van € 385

Uw nieuwe zorgverzekering kiezen

Voor extra fysiotherapie bij uw zorgverzekeraar dient u een aanvullende verzekering af te sluiten. We hebben het voor u uitgezocht en laten hier de 10 beste aanvullende verzekeringen voor fysiotherapie zien. Ga bij uzelf na hoeveel behandelingen u denkt nodig te hebben. Een polis met 9 behandelingen heeft niet zoveel voordeel. De premie per maand hiervoor is 25 x 12 maanden is 300 euro. 9 behandelingen kosten 35 euro is 315 euro. U spaart hier slechts 15 euro en als u geen aanvullende verzekering neemt verdient u 300 euro. Alleen polissen met 25 of meer behandelingen zijn interessant hoewel u ook hier gemiddeld 70 euro per maand aan premie kwijt bent. zie boven voor het overzicht.

Cadeaubon

Wil je in de wintermaanden iemand een heerlijke ontspannende massage cadeau doen, stuur dan een e-mail naar jos@fysiotherapiesintpieter.nl

Voor een half uur: 30 euro Voor 45 minuten 45 euro en 60 minuten 60 euro.

Spierpijn

Bel voor afspraak 0650281076

Wat is spierpijn?

Door het langdurig of overmatig belasten van spieren kan er een ophoping ontstaan van afvalstoffen, met name melkzuur. Dan krijgt u pijn, kramp of een stijf gevoel in de spieren.

Over het algemeen verdwijnt spierpijn vanzelf binnen enkele dagen.

Ook bij sommige aandoeningen (bijvoorbeeld griep) of bij het gebruik van medicijnen (bijvoorbeeld medicijnen tegen hoog cholesterol) kunt u spierpijn krijgen.
Wat kunt u doen om spierpijn te voorkomen?

Wanneer moet ik contact opnemen met uw fysiotherapeut?

Zorg bij het sporten voor een goede warming-up en een goede cooling-down: maak de spieren rustig los en rek ze zonder dat het pijnlijk wordt. Dit is belangrijk, zowel voor als na het sporten.
Door wrijven, een warme douche of massage stimuleert u de doorbloeding van de spieren, waardoor u minder last heeft van spierpijn.
Probeer regelmatig te bewegen zonder dat uw spieren overbelast raken.
Spierpijn door de griep gaat na een paar dagen vanzelf over.
Als u denkt dat spierpijn een bijwerking is van uw medicijnen, bespreek dit dan met uw huisarts.

Twijfelt u wat de oorzaak is van uw spierpijn en gaan uw spierpijn klachten niet binnen enkele dagen over? Raadpleeg dan uw fysiotherapeut.

Rekken, een rekbaar begrip (auteur: hier heb ik pijn)

Er bestaan in de medische wereld verschillende opvattingen over het rekken/stretchen van de spieren. Voorstanders zijn geneigd te zeggen dat het bevorderlijk is voor de functie van de spieren. Tegenhangers beweren echter dat het rekoefeningen alleen maar schadelijk zijn en dus een nadelig effect hebben op de spieren. Ook het moment van rekken (vóór of ná de training) is onderdeel van discussie.

Hier bespreken we de opvattingen vanuit beide kampen, inclusief de theorie achter het rekken.

Waarom wel rekken?

Er bestaan meerdere standpunten over de functie van rekken en de invloed ervan op de spieren. Laten we direct een fabel uit de wereld helpen: het rekken van de spier maakt de spier NIET langer.
Het is wel zo dat de rektolerantie (het verleggen van de pijngrens bij rekken) van de spieren toeneemt. Dit is een pijnreactie van het zenuwstelsel en de hersenen op de rekbeweging die wordt waargenomen door de peessensor in de spier.

Uit onderzoek is dan ook gebleken dat sporters die na eenmalig rekken van vier tot zes minuten tot een uur lang een verbeterde beweeglijkheid hadden. Dit komt zeker goed van pas bij sporten als gymnastiek en turnen.

Om het nut van rekken verder objectief te kunnen beoordelen, moeten we eerst de verschillende rekvormen nader toelichten.

Statisch rekken
Bij deze rekvorm dien je de spier onder maximale rekspanning te brengen en deze positie vervolgens 30 seconden aan te houden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan veelgebruikte rekoefeningen voor de kuiten en hamstrings.

Dynamisch rekken
Deze rekvorm wordt ook wel aangeduid als ‘verend rekken’. Tijdens dynamisch rekken is het gewricht en daarmee ook de spier vrijwel continue in beweging. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het afwisselend strekken en (diep) buigen van de knie voor het rekken van de bovenbeenspieren. Dit door de hak naar de bil toe te trekken.

Twee vormen van rekken die je minder vaak hoort zijn PNF-rekken en ballistisch rekken.

Wat vaak wordt gesteld is dat rekken voor of na de training of wedstrijd de kans op een blessure voorkomt, dit is echter vooralsnog niet overtuigend bewezen. Zoals eerder aangehaald, heeft rekken vóór de training wel een positief effect op de rektolerantie van de spier en beweeglijkheid van het gewricht.

Waarom niet rekken?

Een veelgenoemd nadelig effect van rekken na de training of wedstrijd, zo wordt gesuggereerd, is de schade die optreedt aan de spieren. Het zou de spiervezels, die reeds een flinke belasting hebben moeten leveren, vooral meer schade opleveren. Ook hierbij moeten we stellen dat dit niet gebaseerd is op hard bewijs maar berust op een aanname.

Wel bewezen is dat sommige, lang voor waar aangenomen, voordelige effecten van het rekprincipe, al die tijd onjuist zijn gebleken. Zo is het bijvoorbeeld onjuist dat rekken voor of na de training de kans verkleint op spierpijn of blessures. Een andere onjuistheid is dat rekken de doorbloeding verbetert.

Uit onderzoek is eveneens gebleken dat statisch rekken van de spieren leidt tot een acuut krachtsverlies van twee tot tien procent. Dit kan als een nadelig effect worden bestempeld voor sporters die zich bezighouden met explosieve krachtsporten.

Conclusie, wel of niet rekken?

Uit de meest recente onderzoeken is gebleken dat dynamisch rekken de voorkeur krijgt boven statisch rekken, zeker in het geval van een explosieve krachtsinspanning. Met het oog op beweeglijkheid en rekrolerantie, geeft het rekken vóór de inspanning, statisch of dynamisch, een verbeterd effect.
Omdat de gestelde effecten (verbeterde doorbloeding, blessurepreventie) niet bewezen zijn, blijken rekoefeningen ná het sporten vooralsnog niet van toegevoegde waarde.

Aangezien de onderzoeken elkaar tegenspreken, gaan we voorlopig geen 100% duidelijkheid krijgen over de precieze voordelen van rekoefeningen. Echter, het psychologische effect zal ook wel degelijk een rol blijven spelen. Rekken is voor sporters immers het ideale moment om nog even te concentreren voor het grote werk begint!

Voetbal warming-up

Voor de voetballers onder ons hebben we een uitgebreide warming-up samengesteld, inclusief dynamische rekoefeningen.

Over mij.

Leuk dat u mijn website bezoekt. Mijn naam is Jos Lodewick en ik ben al meer dan 30 jaar als fysiotherapeut werkzaam in de mooiste wijk van Maastricht, Sint Pieter. De laatste jaren doe ik dat in samenwerking met mijn collega’s Bas Bertrand en Bram Schepers. Door deze samenwerking bundelen we onze krachten op het gebied van eigen deskundigheid. Zo tillen we de fysiotherapie op Sint Pieter op een zeer hoog niveau.